تبلیغات
ستاره جوانی/جانم فدای امام نقی علیه السلام

ستاره جوانی/جانم فدای امام نقی علیه السلام
 
لینک دوستان
پیوندهای روزانه


به نقل از "ندای یک بسیجی": در شب قدر سوم در سیزدهم بهمن 1375، حاج آقا مجتبی  برخلاف رویه شب‌های قدر، موضوعی غیر توبه و دعا و ... مطرح کرد و بحث، مانند روال چهارشنبه شب‌های سال بود. موضوع آن بحث هم «آداب مهمانداری و ضیافت در اسلام» بود. بحث با مثال‌های زیادی از روایات معصومین(ع) همراه بود، اما در انتهای بحث و قبل از ذکر مصیبت، موضوع، شفافیت و معنای دیگری گرفت به گونه‌ای که حلاوت آن جلسه هنوز که هنوز است با کسانی که آن شب در آنجا بودند، همراه است.


آنچه امشب نظر مرا جلب کرد، این بود که ما در اسلام، آداب زیاد و احکامی داریم که نمی‌خواهم وارد آنها بشوم. یکی از این آداب، «ادب ضیافت» و روش رفتاری در باب مهمانداری است. ما درباره «ضیافت» و «مهمانداری» روایات بسیار داریم. یک دسته از روایات، جنبه عمومی دارد، یعنی نسبت به اصل مهمانداری و پذیرایی انسان از مهمان به طور مطلق است. یک دسته از روایات هم، خصوصیات مهمانداری را مطرح می‌کنند.

از جمله روایاتی که این موضوع را به طور مطلق مطرح می‌کند، روایتی است از امام صادق «صلوات الله علیه» که حضرت می‌فرمایند: مکارم (آن چیزهای پسندیده از نظر روش رفتاری)، ده چیز است. بعد می‌فرماید اولش: أحَدُها اِقراءُ الضّیف. «اقراء» یعنی «خوب پذیرایی کردن» از مهمان. این را به طور مطلق می‌فرمایند، اما چگونگی درش نیست.

در روایت دیگری هست از امام صادق«صلوات الله علیه» که در آنجا همین «اقراء الضیف» را مطرح می‌فرمایند. بعد می‌فرمایند: وَ أقراءُ‌ الضّیف واجباتٌ فی السُنَّة. یعنی خوب پذیرایی کردن از مهمان در روش رفتاری پیغمبر اکرم چیزی حتمی بوده است.

بعد یک دسته روایات داریم که خصوصیاتش را مطرح می‌کند. من یکی دو خصوصیتش را عرض می‌کنم تا بعد وارد مطلب اصلی بشوم.

اول: ما روایاتی داریم که در آنها، از نظر خصوصیت مهمانداری، مطرح می‌کند که وقتی مهمان بر انسان وارد می‌شود و انسان می‌خواهد پذیرایی کند، از او سؤال نکند که مثلاً چه خورده‌ای؟ سؤال کند که چه میل داری؟ امثال این حرف‌ها. بلکه به تعبیر ما آنچه را که در توان دارد برای مهمانش بیاورد. یک دسته از روایات،  این معنا را  مطرح می‌کند . من یک بخشش را می‌خوانم:

از امام صادق «صلوات الله علیه» است، حضرت فرمود: لا تَقُل لِاَخیکَ اِذا دَخَلَ عَلَیک (به برادر مؤمنت آنگاه که بر تو وارد شد، نگو) أکَلْتَ الیَومَ شَیئاً؟ (امروز چیزی خورده‌ای یا نه؟) وَ‌ لکنْ قَرِّب اِلیهِ ما عِندَک. (یعنی بیاور برایش آنچه در اختیار داری)، فَاِنَّ الجَوادَ کُلُّ الجَواد مَنْ بَذَلَ ما عِندَهُ. (شخص سخی، اهل جود، روشش این است که آنچه را که در اختیار دارد، بذل می‌کند به مهمانش).

یک دسته از روایات ـ‌ روایات متعدد هم هست ـ مضمونش این است که مهمان که بر انسان وارد می‌شود و انسان که می‌خواهد از او پذیرایی کند، اصرار به او بکند که از آنچه که برایش آورده مصرف کند. حتی در روایات متعدد داریم یکی از نشانه‌هایی را که انسان می‌تواند کشف کند مهمان، میزبانش را دوست دارد، این است که هر چه بیشتر مصرف کند، کاشف از این است که بیشتر به میزبانش علاقه‌مند است.

من این را در روایات متعدده دیدم. تعبیرات عجیبی درش بود. در یک روایتی دیدم که امام صادق «صلوات الله علیه»، می‌خواستند به یک سفری بروند. همان هنگام مهمان بر ایشان وارد شد. حضرت تأمل کردند، پذیرایی کردند. بعد، مهمانها چون دیدند حضرت در آستانه سفر است، به اصطلاح یک مقدار در غذا خوردن و امثال اینها کوتاه آمدند. حضرت گفتند: نمی‌شود و اصرار کردند. یک مقدار دیگر مصرف کردند، باز گفتند: نمی‌شود و شروع کردند اصرار کردن به اینکه از غذاها مصرف کنند.

روایت از امام صادق «صلوات الله علیه» است. هشام بن سالم نقل می‌کند که حضرت به شخصی فرمودند که: أما عَلِمْتَ أنَّهُ یُعرَفُ الرَّجُلِ أخاهُ (آیا این را نمی‌دانی که شناسایی می‌شود دوستی رجل نسبت به برادرش) بِکَثرَةِ‌ أکْلِهِ عِندَهُ؟ (به اینکه وقتی پیش او هست، زیاد مصرف کند از آنچه برای او آورده؟)

در آداب مهمانی ما خیلی روایات داریم.‌ مِن جمله، یک روایتی است از موسی بن جعفر«صلوات الله علیه» که مهمانهایی برایشان وارد شده بودند. بعد خواستند از منزل حضرت بیرون بروند. اینها به اصطلاح ما می‌خواستند توشه‌هایی که همراه داشتند را، اینها را ببرند. دیدند حضرت، اصلاً‌ به غلامانش دستور نمی‌دهد که کمک کنند به اینها. رو کردند به حضرت، عرض کردند که چه می‌شود شما به این غلامهایتان بگویید که ما را کمک کنند؟ حضرت فرمودند برای اینکه شما می‌خواهید بروید. من در رفتن شما کمک نمی‌کنم. یعنی من دلم می‌خواهد اینجا بمانید، از اینجا بیرون نروید. هر چه پیش من باشید و من بیشتر از شما پذیرایی کنم، خوشحالترم.

در یک روایت دارد وقتی دیگر مهمان تصمیم گرفت حتماً برود،  دارد  شخصی (ظاهراً عبدالله بن ابی یعفور است) می‌گوید: خدمت امام صادق «علیه السلام» بودم.. حضرت رفت، بدرقه کرد تا دم در مهمانهاشان را، تا دم در مشایعت کرد.

اینها نمونه‌ای از آداب ضیافت بود که ما داریم. اینها در ذهن من بود. اینکه عرض کردم یکمرتبه ذهن من به این موضوع برگشت این بود. عین واقعش را می‌گویم. یکمرتبه به ذهن من یک جمله‌ای آمد از فرمایش پیغمبر اکرم و آن خطبه‌ای که حضرت خواندند بر طبق روایتی که از امام هشتم «علیه السلام» از آبای گرامشان از علی «علیه السلام» است. این جمله: شَهْرٌ دُعیتُم الی ضیافَة الله. امشب این به ذهن من آمد. فکر کردم دیدم به اینکه مثل اینکه ما امشب داریم می‌رویم مهمانی. همه‌مان که راه افتادیم آمدیم اینجا، همه ما آمده‌ایم مهمانی. ماه رمضان ماهی است که شماها دعوت شده‌اید به مهمانی خدا: شَهْرٌ دُعیتُم الی ضیافَة الله.

به حسب ظاهر هم مسجد داریم می‌آییم. مسجد خانه خداست. من در یک کدام از روایات فراوانی که در باب ضیافت آمده است ندیدم که آداب ضیافت و مهمانداری مربوط باشد به مهمانی که از قبل دعوت شده باشد. من اصلاً ندیدم. به تعبیر ما طلبه‌ها، مطلق است. لذا از نظر شرعی هم بخواهیم فتوا بدهیم، می‌گوییم چه مهمانی باشد که دعوت قبلی داشته باشد یا نداشته باشد؛ این آداب مربوط است به همه مهمانها.

ماه مبارک رمضان ماهی است که همه دعوت شده‌اند به سر خوان الهی، سفره خدا پهن است.

یک صحبت در این است که آنچه خدا برای مهمانهایش در این ماه مهیا کرده است چیست؟ اول ِهمین خطبه، این را بیان می‌کند: ایُّها النّاس! قَد أقْبَلَ اِلَیکُم شَهرُ اللهِ (سه تا غذا:) بِالبَرَکَةِ وَالرَّحْمَةِ وَ المَغْفِرَةِ. خوان الهی گسترده است. مواد غذایی: برکت است، رحمت است، مغفرت است. فکر کنم غیر از این هم ما چیزی احتیاج؟ نداریم.

در باب مهمانداری، [آیا] می‌شود که خدا آداب مهمانداری را بیاموزد، بعد خودش عمل نکند؟ این یک مسئله‌ای است امشب در ذهن من افتاده. بعد، نعوذ بالله نعوذ بالله خودش آنجور پذیرایی نکند؟ مسلْم این‌طور نیست. خداوند از همه مهماندارها، بهتر مهمانداری می‌کند. این عقیده من است. یعنی بنده اعتقادم این است، امشب هم که آمدم خدا را شاهد می‌گیرم به اینکه ما که آمدیم اینجا جمع شدیم و به دعوت الهی (حالا اگر این دعوت هم برای ما نبوده، آقا! بی دعوت آمده‌ایم. دیگه بالاتر از این نیستش که!) این دعوت مال اولیائش! ما، بی دعوت آمده‌ایم تو خانه‌ات. وارد شده‌ایم، نشسته‌ایم. آداب مهمانداری چی اقتضا می‌کند؟!

[آیا] آداب مهمانداری این است که از ما بپرسی چیزی خوردی یا نه؟ تو قبلاً‌ عمل صالح داشتی یا نه؟ جایش نیست دیگر اینجا. در روایت داشت زشت است اصلاً‌ این سؤال. بلکه خدا آنچه دارد باید امشب تو سفره ما بگذارد. تو روایت دارد. الجود، چی؟ کمال الجود این است اصلاً. به اینکه بذل کند آنچه را که چی؟ در اختیارش دارد. تو روایت این را داشت. جای سؤال نیست اصلاً. بلکه خدا باید اصرار کند که بخورید این غذاها را. و خداوند هر چه بیشتر ازش بخواهیم امشب، بیشتر ماها را دوست می‌دارد. در روایات اینجوری دارد. میزبان اینجوری است. یک میزبان کریم، آن میزبانی است که مهمانش هر چه بخواهد مصرف کند، در اختیار بگذارد و خوشحال بشود. و این کشف از محبت میزبان به میهمان است. تو روایت این را دارد.

از آنطرف خدا اصلاً‌ مایل نیست ما از سر این سفره بلند بشویم. این روایت این را می‌گوید. اگر هم خواستیم خودمان برویم، خدا باید تا در دم مسجد بیاید دنبالمان، بدرقه‌مان کند. آداب مهمانداری این را می‌گوید.

خدا ادب کرد پیغمبر را به آداب خودش، او علی را، و او چی؟ معصومین را. بعد اینها را به ما آموختند. نعوذ بالله به اینکه خودش دعوت بکند یا نکند، مهمان پیدا کند، بعد این رفتار را با او نداشته باشد؟ اصلاً نیست چنین مطلبی.

و اما راجع به موادش. مسئله برکت و رحمت و مغفرت بی نهایت است. ماها اگر پذیرایی کنیم از مهمانهامان، پذیرایی‌ ما محدود است، ولی مال خداوند، اینها همه بی نهایت است.

در یک روایتی دیدم که داشت حضرت فرمود: ما ظَنُّکَ بِالتَّوابِ  الرَّحیم الّذی یَتوبُ علی مَن یُعادیهِ؟ تو گمانت چیست به آن موجودی که توبه‌پذیر است و با رحمت است که توبه‌های کسانی که با او بد کردند را هم می‌پذیرد؟...

امشب همه ما دست خالی آمده‌ایم و می‌خواهیم دست پر برویم...

ندای یک بسیجی





برچسب ها: سخنرانی تکان دهنده حاج آقا مجتبی تهرانی، سخنرانی درباره شب قدر، ماه رمضان، اداب مهمانداری، لطف خدا، شب قدر،
[ یکشنبه 29 تیر 1393 ] [ 08:13 ب.ظ ] [ سیده طاهره ]
                    السلام علیک یا امیرالمومنین یا علی بن ابیطالب




سلام پدر
سرمان را از شرم به زیر می اندازیم و میگویم
که از این غم
نه مُردیم و نه دق کردیم!

                               


سُر و مُر و گنده
فقط نگاه میکنیم
تا ببینیم در سرزمینی که هنوز جای پای تو تازه است
و نفس هایت هنوز احساس میشود
چگونه عده ای از مشرکین، دین پسر عمّت را به سخره گرفته اند
و سر دوستدارانت را از تن جدا میکنند

پدر
دستت را بر روی دل بیمارمان بکش
شاید شفا گرفتیم

مولاجان
دعا کن که از این پیله ای که برای خودمان تنیده ایم
بیرون بیاییم

و باور کنیم که همه مسلمانان
در هر کجای دنیا که باشند
خواهران و برادران ما هستند

پدرم
دعا کن که چشمانمان بینا شود

دعا کن که زنده شویم

آه غزه



برچسب ها: جنایان اسرائیل، غزه، داعش، وهابی چه خبر، شهادت امیرالمومنین، اگر مسلمانی از غصه بمیرد رواست، امام علی علیه السلام،
[ چهارشنبه 25 تیر 1393 ] [ 09:41 ب.ظ ] [ سیده طاهره ]

به نقل از "ندای یک بسیجی": فرج‌الله سلحشور کارگردان متعهد و نام‌آشنای سینما و تلویزیون کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی فارس، درباره عدم حمایت ارگان‌های ذیربط و صدا و سیما از ساخت سریال موسی (ع) اظهار داشت: این را باید از دولتمردان پرسید که چرا از آثار ارزشی و قرآنی استقبال نمی‌شود و آثار مبتذل، سخیف و بعضا آثار ضد ایران و انقلاب و اسلام حمایت می‌شود و بودجه به آنها تعلق می‌گیرد.

وی افزود: اعتقاد من بر این است که دشمن توانسته جریان ساخت فیلم و برنامه‌های نمایشی ما را اجمالا در دست بگیرد. حالا ممکن است استثنائاتی هم در این مورد داشته باشیم و بعضی هنرمندان معتقد آثار ارزشی خلق می‌کنند اما این موضوع تاثیری در انحراف مجموعه فیلم و سریال سازی ما ندارد.

کارگردان سریال یوسف پیامبر(ع) در ادامه تاکید کرد: متاسفانه دشمن این هنر را در خدمت خود گرفته و بعضی هنرمندان و مسئولین  را با خود همراه کرده و همه با هم این جریان آلوده و منحرف را حمایت و تقویت می‌کنند.

سلحشور در ادامه با اشاره به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: ارشاد هم که کلا سریال‌سازی وظیفه‌اش نیست ضمن اینکه موضع‌گیری دولت فخیمه خود را می‌بینیم که هنرمندان فاسد را بیشتر از هنرمند قرانی مورد توجه قرار می‌دهد.

این کارگردان سینما تاکید کرد: من اعتقادم بر این است که نبض جریان ساخت فیلم و برنامه‌های نمایشی ما در دست بیگانه است یعنی عوامل نفوذی بیگانه جهت‌دهی می‌کنند و آنها هستند که تعیین می‌کنند چه کاری ساخته شود و چه کاری ساخته نشود و عملا ما در این عرصه کاره‌ای نیستیم.

سلحشور ادامه داد:‌ هر طرحی که بیگانه در این مملکت پیاده کرد بعضی مسئولین ما گوش به زنگ و پا در رکاب و آماده اجرایی شدن آن هستند و متأسفانه به دروغ مدعی می‌شوندکه ما مسیری را می‌رویم که حضرت آقا می‌خواهد.

وی افزود: دولت سابق و این دولت حتی زحمت یک تشکر از عوامل یوسف را به خود ندادند حالا می‌خواهند از ساخت سریال موسی حمایت کنند. این در حالی است که طی 6 سال گذشته خبرهای زیادی از استقبال این سریال به گوششان قطعا رسیده است.

سلحشور عنوان کرد: آیا در داخل کشور سریال یوسف نزدیک به 200 بار پخش نشده است؟ آنوقت با این تفاسیر باز هم یک تشکر خشک و خالی از عوامل سریال یوسف نکردند.



ادامه مطلب

برچسب ها: فرج الله سلحشور، سریال حضرت موسی، سریال ضد صهیونیست، کمک از مردم برای ساخت سریال، سریال یوسف پیامبر، توهین به فرج الله سلحشور، مقدمه ای برای ظهور امام زمان،
[ شنبه 21 تیر 1393 ] [ 10:03 ب.ظ ] [ سیده طاهره ]
آهای آقای ضرغامی
آهای اهالی صدا و سیما
آهای ملت

من دلم میسوزه وقتی میفهمم" باب المراد" از شبکه های کشورهای دیگه پخش میشه
اون وقت توی ماه رمضون  برای ما خانواده مدرن پخش میکنن

خب من دلم یه سریال خوب میخواد
من دلم "باب المراد"میخواد

خسته شدم از بس تلویزیون یا لودگی پخش کرد یا یه سریالی پخش کرد که همه بدآموزیا رو توی همه قسمتهای سریال نشون داد و قسمت آخر همه خوب شدن!

چرا کسی کاری نمیکنه؟


(1) و (2)



برچسب ها: ضرغامی، نقد صدا و سیما، سریال باب المراد، تیتراژ سریال باب المراد، سریال خانواده مدرن، سریال هفت سنگ، سریال ماه رمضان،
[ دوشنبه 16 تیر 1393 ] [ 06:45 ب.ظ ] [ سیده طاهره ]
سلام
چند دقیقه پیش اتفاقی"صرفا جهت اطلاع"رو دیدم

صرفا جهت اطلاعی ها انتقاد کردن از این که :

چرا یه حاج آقایی توی تلویزیون درباره "جن" و "ارتباط اسرائیل با جن" صحبت کرده!!!

(اینجــــــــــــا)


خواستم به نوبه خودم و از طرف این حاج آقای گرامی از دوستان لطیف و حساس! صرفا جهت اطلاعی عذرخواهی کنم و بگم که:

شما ببخشید
احتمالا حاج آقا نمیدونستن که تلویزیون جای حرف زدن درباره موجودی که یک سوره قرآنی هم درباره اش داریم نیست،و صدا و سیما صرفا جایی برای پخش رقص و آواز و سریالهای کپی شده از نسخه های غربیه!




برچسب ها: صرفا جهت اطلاع، نقد صرفا جهت اطلاع، صرفا جهت اطلاعِ صرفا جهت اطلاع، بخش خبری 20:30، ارتباط اسرائیل با جن، سریال هفت سنگ، رقص و آواز در صدا و سیما،
[ پنجشنبه 12 تیر 1393 ] [ 09:20 ب.ظ ] [ سیده طاهره ]

من خجالت میکشم

لیـــــــــــــــــــــــــــلا


مسلمان تویی
نه من

سلام خدا برتو
لیـــــــــــــــلا



[ چهارشنبه 11 تیر 1393 ] [ 10:59 ب.ظ ] [ سیده طاهره ]
با نزدیک شدن به ماه رمضان مناسب دیدم این مطلب مفید که از اینــــــــــجا گرفته شده رو براتون بذارم تا شما هم استفاده کنید.

التماس دعا

   ** *** ** *** ** *** ** *** ** *** ** *** ** *** ** *** ** *** ** *** ** *** **

با رعایت این نکات و در نتیجه تندرستی شما عزیزان، امکان بهره مندی بیشتر از معنویات این ماه مبارک فراهم گردد:
1- قبل از شروع ماه رمضان با گرفتن روزه های مستحبی یا قضا، بدن خود را برای یک ماه روزه داری، كم كم آماده نمایید یا این که نزدیك ماه رمضان صبحانه را كامل میل كنید ولی ناهار نخورید یا ناهار را خیلی سبك میل نمایید و خوردن آن را به تاخیر بیاندازید تا اینکه ناهار کم کم به طرف عصر کشیده شود و معده عادت نماید.
 2- با توجه به این كه معده انسان در طی خواب، فعالیت ندارد ولی روده در طی خواب به فعالیت خود ادامه می دهد بنابراین هیچ گاه با شكم پر نباید خوابید؛ چرا كه این امر باعث فساد غذا در معده و عدم هضم صحیح می گردد. باید بسته به نوع غذایی كه میل می كنید و با توجه به توان معده خود در هضم غذا، حدود یک الی دو ساعت بعد از غذا خوردن، حتماً بیدار باشید.

این مسأله در خوردن افطار و سحری باید مورد توجه قرار بگیرد لذا حداقل یک ساعت بعد از سحری نخوابید.

3- اگر آب و نمک و روغن سفره ما سالم باشد اصلی ترین موارد رعایت شده است.
آب: آب باید بدون کلر و مواد افزودنی باشد مانند آب باران، آب چشمه، آب قنات، آب چاه عمیق
روغن: همین بس که مردم عزیز ما بدانند روغن خوب و بد فرقشان این است که روغن خوب هرگز با حرارت دادن حالت چسبندگی به خود نمی گیرد و روی کاشی و گاز آشپزخانه نمی چسبد ولی متاسفانه می بینم تقریبا همه روغنهای بازار این چنین هستند و وقتی وارد بدن انسان می شود به علت وجود گرما در بدن ما چون این روغنها صنعتی هستند سفت می شوند و باعث بسته شدن عروق و ایجاد کبد چرب می شوند.
روغن های خوب  و سالم عبارتند: 1-روغن کنجد 2-روغن زیتون 3-روغن محلی
نمک: نوعی از آن مورد تائید است که بصورت طبیعی در طبیعت یافت می شود خصوصاً نمک دریا یا جمع دریاها که به علت وجود مثلاً منیزیم باعث کاهش فشار خون می شوند.


ادامه مطلب

برچسب ها: توصیه هایی برای ماه رمضان، خوردن آب در سحری، خوابیدن با شکم پر، خوردن برنج و ضعف روزه دار، خوردن گوشت ماهی در سحری و ضعف روزه دار، فاسد شدن شیر با خوردن میوه، مضر بودن خوردن ماست با گوشت قرمز،
[ جمعه 6 تیر 1393 ] [ 07:05 ق.ظ ] [ سیده طاهره ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب